thelebrity
Senior member
Norway
234 Posts |
Posted - 25/05/2002 : 00:03:22
|
Here are two rather detailed interior descriptions for the DFDS line ship "Oscar II" printed in Aftenposten and Socialdemokraten before the ship's first trip in march 1902. I haven't had time to translate it into norwegian yet. Anyone with the time and stamina, feel free to do so:
Beskrivelse av ”Oscar II” i Morgenbladet onsdag 12. mars 1902:
Det Forenede Dampskibselskabs store nye oceandamper ventes hertil i morgen formiddag. Vi har flere gange omtalt fartøiet, som er Skandinaviens og Østersjøhavnenes største handelsskib, i det det maaler ca. 10.000 tons brutto (ca. 6.300 tons netto), og skal her give en udførlig beskrivelse af skibet. Længden er 515 fod. Bredden 58, og høiden til overdækket 42 fod. Selvfølgelig er det bygget i staal og til høieste klasse av Bureau Veritas, foruden at skroget er givet meget betydelige extraforsterkninger. I hele længden har det tre fulde staaldæk og en dobbeltbund, delt i 10 af hverandre uafhengige rum. Ved 9 stærke tverskot som naar helt op til hoveddækket, er skroget delt i 10 vandtætte afdelinger, hvori der til yderligere sikkerhed ingen døre eller andre aapninger findes. Skulde et ulykkestilfælde indtræde, kan vandet pumpes du af hvert af disse rum ved hjelp af 8 i maskinrummet oppstillede dupler og centrifugal-damppumper, foruden de i hvert rum anbragte haandpumper. Øverste dæk har overbygninger saavel for som agter, hver paa 60 fods længde. En overbygning midtskibs gaar fra skibsside til skibsside i en længde af 176 fod, og heri findes lugarer og spisesalon for saavel 1. som 2. klasses passagerer. Ovenpaa denne overbygning, altsaa paa det saakaldte brodæk, findes igjen et stort dækshus, med brede, overdækkede passager paa hver side, og hvori findes musiksalon, damesalon, røgesalon, og bibliothek foruden nogle lugarer med to køier hver for 1. klasses passagerer. Et særskilt dækshus ved brodækkets agterkant er en røgesalon for 2den klasses passagerer. Atter ovenpaa brodækket findes saa det saakaldte promenadedæk, paa hvis forkant star et dækshus hvori kapteinen og styrmanden har sine lugarer, og hvori endvidere navigationsrummene og styrehuset er. Endelig kommer herover igjen den øverste kommandobro. Med fuld ladning vil ”Oscar II” have et dybgaaende paa 25 ½ fod, og da vil brodækket være ca. 22 fod over vandet, promenadedækket 30’ og kommandobroen 38’ over vandet; deroppe vil man altsaa være i en høide svarende til 5te etage paa et almindelig hus. Over kommandobroen rager saa skorstenen, som er 17’ i diameter, ca 47’ op. Af master faar skibet to. Vandballastrummene tager 2100 tons, de faste kulbaxer 1600 tons kul, og endvidere kan en i reservekulbaxerne have 600 tons. Skroget har slingrekjøle. Skibet er beregnet paa at tage 81 1. klasses passagerer i 37 lugarer, samt 60 passagerer af 2den klasse i 20 lugarer. Til 3die klasses passagerer er der 200 pladse i separatkahytter til 2, 4 eller 6 personer hver, og 500 pladse i større kahytter som rummer fra 14 til 24 personer hver. Kræves det, kan der yderligere paa mellemdækket indrettes pladse til 800 passagerer af 3die klasse. I øvrigt bor 3die klassespassagerer paa hoveddækket,hvor der for de ogsaa findes to store spisesaloner som strækker sig over hele skibets bredde. Køierne er alle af galvaniseret jern, efter Hostins patent. Paa overdækket findes dernæst for dem 3 forskjellige saloner. Skibet oplyse overalt med ca. 680 elektriske lamper og varme gives fra damp-varmeapparater, ligesom der er sørget for udmerket ventilasjon. Paa forskjellige steder i skibet er fordelt badekamre, saavel til passagerer som til besetningen, og iøvrigt er skibet indrettet med bekvemmeligheder af alle slags og i lighed med hva der findes i de bedste transatlantiske passagerdampere. Af redningsbade har det 24, hvoraf de 4 er af metal, 10 af træ, 8 er sammenfoldningsbaade, samt 2 mindre fartøier. 12 af baadene staar i borde, 6 paa hver side af promenadedækket, 6 agter og 2 forud paa brodækket. Hvad skibets bevægende angaar kan vi oplyse at det faar 7 kjedler med til sammen 22.000 kvadratfod hedeflade, og som skal have 190 lbs damptryk. De to hver for sig uafhængige tripel expansions maskine naar et stempelslag paa 54” med sylindre af henholdsvis 30”, 50”, og 80” diametre. Krueaxen er 17” tyk og hver af de to bronzeskruer veier 12 tons. Farten antages at blive 14 knop. Oscar II med maskinerne er bygget af det bekjendte firma Alexander Stephen og son ved Clyden.
Beskrivelse av ”Oscar II” 14. mars i Socialdemokraten:
Nordens største handelsskib og sikkert den største kolos som har seilet inn Kristianiafjorden, lagde til ved Vippetangen i gaar eftermiddag kl. lidt over 4. Oscar II tilhører De Forenede Dampskibselskaber, og skal sættes i regelmessig fart paa Amerika. Skibet er ikke vakkert, men ser meget solid du, og vil visstnok bli en udmerket lastebaad. Bekvemmelighedene for 3. klasses passagerer kan paa dette skib ogsaa maale sig med de engelske og amerikanske liniers, og staar over de tyske. Første plads kommer ikke op mod de ældre liniers storbaades, men saa er ogsaa bilettprisen betydelig lavere. En stor menneskemængde var mødt op for at ta kolossen i øiesyn. Til Aftenposten, Dagsavisen, Ørebladet og en del andre var der efter sigende sendt op ”champagnebiletter” fra Kjøbenhavn. Bladenes representanter erklærede at det smagte, og begeistringen løber i dag du i lange reklameartikler. Skibet kan ta 260 passagerer af første og anden klasse, og 1500 af 3. klasse. Vi har før, paa kompaniets opfordring git en detalieret beskrivelse av skibet. (denne beskrivelsen har jeg ikke funnet ennå)
Per Helge Seglsten |
|